به شهر دوست داشتنی من خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : با بررسی فنی مسیر راه آهن، دغدغه مردم دشتستان را حل می کنیم

با بررسی فنی مسیر راه آهن، دغدغه مردم دشتستان را حل می کنیم

تاریخ ارسال پست:
شنبه 13 اردیبهشت 1393
نظرات :
0
تعداد بازدید:
72

اتحاد جنوب ـ بتول سهراب پور: استاندار بوشهر اظهار داشت: به نظر می رسد که در پروژه راه آهن بوشهر ـ شیراز، مسیر فراشبند ـ اهرم قابل تغییر نیست ولی این موضوع با این که مسئله نتوانیم بررسی ها را بر روی بقیه مسیر انجام دهیم تا دغدغه مردم دشتستان حل بشود، تعارضی ندارد...

 


به گزارش اتحاد جنوب؛ ظهر امروز دکتر مصطفی سالاری در نشست خبری در محل دفتر خود در میان خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان در خصوص دستاورد های سفر معاون اول رئیس جمهور به استان پاسخ داد.


در این نشست خبرنگار اتحاد جنوب با طرح سوالی در خصوص دیده نشدن دشتستان در پروژه ملی راه آهن بوشهر ـ شیراز و نادیده گرفتن مساحت و جمعیت زیاد این شهرستان از استاندار بوشهر خواست در این مسیر تجدید نظر صورت بگیرد.


خبرنگار اتحاد جنوب در سوال خود به دکتر سالاری توضیح داد: مسئولین استان و شهرستان در پشت تریبون ها آمار بالای طلاق، بیکاری و جرائم در دشتستان را به خوبی بیان می کنند اما هیچ یک راهکاری برای حل این معضلات ارائه نمی دهند و واقعا نمی گویند که چرا شهرستان دشتستان دچار چنین مشکلاتی است؟


چرا شهرستان دشتستان نباید در مسیر راه آهن قرار بگیرد تا اشتغال و اقتصاد در این شهرستان رونق گرفته و آمار بیکاری و در پی آن آمار جرائم و طلاق کاهش یابد؟


خبرنگار اتحاد جنوب به بندی از گزارش وضعیت احداث راه آهن در کشور که توسط معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری در سال92 تدوین شده نیز اشاره کرد و با قرائت آن، گفت: حتی شروع شدن راه آهن بوشهر ـ شیراز از سمت اهرم ـ قطعه 11 مسیر راه آهن بوشهر ـ شیرازـ  در گزارش رسمی دولت نیز علامت "!" را در کنار خود دارد که خود بیانگر برخی حقایق است.


استاندار بوشهر در پاسخ به سوالات خبرنگار اتحاد جنوب این گونه پاسخ داد:
با توجه به حساسیت های موجود، سوابق مسیر راه آهن را از وزارت راه گرفته و مطالعه کرده ام، مسیر راه آهن بوشهر ـ شیراز این گونه نبوده که بعدا به فیروز آباد برده باشند، این پروژه، ملی است. گزینه هایی مطرح بوده و  تنها گزینه ای که مصوب شده است، همین راهی بوده که از فراشبند به سمت بوشهر می آمده است و این کل تاریخچه موضوع است.


دکتر مصطفی سالاری ادامه داد: بخشی از قطعه 11 را که اشاره کردید، ساخته شده و این هم واقعیت این قضیه است منتها  مهندس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم در سفری که اخیرا به استان بوشهر داشت، به صراحت معتقد بود که مسیر بی ایراد نیست.


وی با بیان این که اولین مشکل این مسیر را شهر بوشهر دارد، بعد برازجان، افزود: ایستگاه راه آهن در فاصله بیش از 10 کیلومتری شهر بوشهر قرار گرفته در حالیکه همه جای دنیا مرسوم است که ایستگاه راه آهن در دل شهر قرار دارد که کسی که از این قطار پیاده می شود نیاز نداشته باشد با پرداخت کرایه مجدد مسیر ایستگاه تا شهر را بپیماید.


استاندار بوشهر با به اشاره به این که شهر بوشهر هم در مسیر نهایی طرح مشکل دارد و دشتستانی ها هم اعتراض دارند، تصریح کرد:  رسانه ها این بحث را رقابتی و بین منطقه ای نکنند.


سالاری اضافه کرد: اگر اشکالی وجود دارد که قطعا هم وجود دارد و مورد دغدغه وزیر راه هم هست که برخی مسایل که البته هیچ تعمدی هم در آن نبوده رعایت نشده ، به صورت کارشناسی و از طریق فنی بررسی خواهد شد.


وی گفت: در ایران مرسوم شده که ایستگاه راه آهن را به فاصله 10 کیلومتر از شهر قرار می دهند تا شهر را اذیت نکند درصورتی که این طرح برای مردم شهر است و این توجیه درستی نیست و با همین باور فنی اشتباه، ایستگاه راه آهن بوشهر در تنگک قرار گرفته است.


مدیر ارشد استان بیان داشت: وزیر راه این قسمت از مسیر را اشتباه می داند و نظرش تغییر آن است و مسئولین ذیربط این اشتباهات فنی را حتما منعکس می کنند اما رسانه ها اجازه بدهند، این بحث به فضاهای عمومی و مشاجرات عمومی کشیده نشود چون هیچ کمکی به قضیه نمی کند.


دکتر سالاری تصریح کرد: اصل کار برای استان بسیار مهم، ارزشمند و تاثیر گذار است ضمن اینکه مشکلات موجود هم از بعد فنی بررسی می شود.


وی اظهار داشت:  به نظر می رسد که مسیر فراشبند ـ اهرم قابل تغییر نیست ولی این موضوع با این مسئله که نتوانیم بررسی ها را بر روی بقیه مسیر انجام دهیم تا دغدغه مردم دشتستان حل بشود، تعارضی ندارد.


استاندار بوشهر افزود: در رابطه با این موضوع مسیری را بررسی می کنیم که هیچ کس نگران  نباشد و این کار با هزینه بسیار بالا انجام خواهد شد تا همه مردم بتوانند استفاده کنند.


مصطفی سالاری گفت: در طرح بعدی که قرار است استان بوشهر به صورت ساحلی به استان خوزستان وصل شود، هم قسمت های دیگر استان پوشش داده خواهد شد و به نوعی نقاط جمعیتی استان در دو مرحله راه آهن ذینفع می شوند.


وی ادامه داد: برخی شهر ها در مسیر عرضی راه آهن که وارد استان شده و یک سری از شهر ها هم به صورت طولی که از نقطه ای از انتهای استان به سمت خوزستان و نقطه ای هم به سمت هرمزگان خواهد بود در مسیر راه آهن قرار خواهند گرفت.


مدیر ارشد استان تاکید کرد: همه می دانیم که راه آهن برای خدمت به مردم است و هر جا جمعیت بیشتری دارد باید سعی کنیم در مسیر قرار بگیرد، تلاشمان را باید کنیم ولی پیشنهادات خود را باید به فنی ها بدهیم که آنان در ملاحظلات شان، ملاحظات اجتماعی ما را با دید فنی بررسی کرده و طراحی کنند.

تهدید استاندار بوشهر در صورت تغییر مسیر راه آهن بوشهر ـ شیراز توسط مدیر سایت دلیران تنگستان

گفتنی است، در پی سخنان مستند و بررسی شده خبرنگار اتحاد جنوب مبنی بر انتظار تغییر مسیر راه آهن بوشهر ـ شیراز به نحوی که حق جمعیت حداکثری استان در این طرح ملی نادیده گرفته نشود، مدیر سایت "دلیران تنگستان"، با سخنانی احساسی و غیر علمی، مجبور به تهدید استاندار بوشهر شد.


عباس صبوری با بیان اینکه اگر صحبتی که خبرنگار اتحاد جنوب مطرح کرده، اجرایی شود و مسیر راه آهن از اهرم عبور نکند، همه اهالی تنگستان را کفن پوش به مقابل ریاست جمهوری خواهم برد! افزود: همه می دانید که شهر اهرم نسبت به شهرهای دیگر استان از حداقل شهریت برخوردار است پس راه آهن را از این شهر نگیرید.


لازم به ذکر است، هر چند این پایگاه خبری بنا به انتظارات بحق مردم دشتستان، موضوع قرار گرفتن این شهرستان در مسیر راه آهن را پیگیری می کند اما برای حقوق سایر شهر ها هم احترام قائل است ولی چون این پروژه یک پروژه ملی است، طبیعتا باید جمعیت بیشتری را در بر گیرد و استاندار بوشهر نباید اجازه دهد تا برخی افراد با برخورد های احساسی، وی را در حضور دیگران تهدید نمایند.

 

دیگر بخش های این نشست، متعاقبا در همین پایگاه خبری تحلیلی منتشر خواهد شد./س

 








نظرات


کد امنیتی رفرش