به شهر دوست داشتنی من خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : مقایسه آرای کاندیداها در بخش‎های 6 گانه دشتستان + نمودار

مقایسه آرای کاندیداها در بخش‎های 6 گانه دشتستان + نمودار

تاریخ ارسال پست:
شنبه 22 اسفند 1394
نظرات :
0
تعداد بازدید:
77

هفتم اسفند 94 را می توان سرآغاز و فصلی نو در تقویم معادلات سیاسی - مدنی ایران دانست. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی سپری شد که در خلا احزاب قوی و خوشنام اما مردم در رفتار معناداری راهی را برگزیدند که برای جریان های سیاسی چاره ای جز عزم جدی و تلاش در شکل گیری احزاب، فعالیت های حزبی و عضوگیری برای زیست سیاسی در آینده باقی نگذاشته است....

 

مقایسه آراء کاندیداها در بخش‎های 6 گانه دشتستان+نمودار

حسین فریدونی نیا:

هفتم اسفند 94 را می توان سرآغاز و فصلی نو در تقویم معادلات سیاسی - مدنی ایران دانست. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی سپری شد که در خلاء احزاب قوی و خوشنام اما مردم در رفتار معناداری راهی را برگزیدند که برای جریان های سیاسی چاره ای جز عزم جدی و تلاش در شکل گیری احزاب، فعالیت های حزبی و عضوگیری برای زیست سیاسی در آینده باقی نگذاشته است.

در این دوره طرفداران هر دو جناح سیاسی حاکم در ایران، در کلان شهرهایی نظیر تهران به لیست های سازمان یافته و در شهرستان ها نیز عمدتا به کاندیداهای معرفی شده از سوی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان یا جبهه متحد اصولگرایان رای دادند، به نحوی که در این دوره رقابت لیستی و سازمان یافته با صبغه سیاسی و جناحی بر صبغه قومی گرایی و منطقه گرایی برتری و رجحان داشت.

در همین ارتباط سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی طی گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به اینکه اکثریت مردم با گرایش حامی دولت، اصلاحات و اصولگرایی به لیست‌ها رأی داده اند، معتقد است: مردم به احزاب و جناح‌ها اعتماد کردند و این کنش سیاسی تکامل‌یافتگی سیاسی ایران و اتفاق مبارکی است.

حسین مرعشی با تاکید بر بلوغ سیاسی شکل گرفته بعنوان پشتوانه نظام و کشور بر این باور است اکنون می‌توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را 100، در مراکز استان‌ها 50 و در شهرستان‌ها 30 در نظر گرفت. ظرف ده سال آینده توسعه‌یافتگی سیاسی به سراسر ایران سرایت می‌کند و مردم می‌آموزند به جای تکیه بر شناخت خود به سمت انتخاب بسته‌های سیاسی پیش بروند.

از سویی دیگر یک فعال سیاسی اصلاح طلب و مدرس دانشگاه طی یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی «خلیج فارس» با صحه گذاشتن بر این رخداد سیاسی، در ارتباط با انتخابات مجلس در استان بوشهر می نویسد: با نگاهی به رقابت در چهار حوزه انتخابیه استان، در مجموع  می توان گفت که صبغه سیاسی آرا پررنگ تر از وجوه دیگر رقابت از جمله مسائل قومی و جغرافیایی بود. در هر چهار حوزه رقابت میان نفر اول و دوم یک رقابت لیستی و سازمان یافته به لحاظ سیاسی بود و این نشان از رشد و ارتقای فرهنگ سیاسی در استان دارد.

خسرو دهقانی که نائب رئیس حزب کارگزارن سازندگی شاخه بوشهر است، ادامه داد: در میان حوزه های چهارگانه استان، دشتستان شاهد فشرده ترین رقابت میان اصولگرایان از یک سو و اصلاح طلبان و اعتدالگرایان از سوی دیگر بود. نهایتا پیروزی نامزد اعتدالگرایان در این حوزه حاصل فرایند سخت و پیچیده اجماع سازی توسط مجمع اصلاح طلبان دشتستان و متعاقب آن کمپین مناسب این طیف در دشتستان بود.

این مدرس علوم سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه معتقد است برخلاف آنچه کارشناسان، ساخت سیاسی دشتستان را بیشتر غیر سیاسی قلمداد می کنند، اما نتایج آراء در بخش ها و مناطق مختلف شهرستان عکس آن را ثابت کرده و نشان داده همزمان با رویکردهای جدید در سپهر سیاسی کشور، با ورود اقشار جدید به عرصه فعالیت های اجتماعی و مدنی، بافت سیاسی- مدنی دشتستان در حال دگردیسی به سمت فعالیت های همسو، معنی دار و سازمان یافته است. نتایج انتخابات نشان داد این شاخص بخصوص هنگامی که امکان رقابت های معنی دار فراهم باشد، به شکل بارزتری می تواند خود را نمایان کند.

پس این مقدمه، بنا داریم از همین منظر و به روایت آمار، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان دشتستان را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم و ببینیم آنچه درباره آراء این شهرستان بیان شده، چگونه خود را در بخش های 6 گانه دششتستان نشان داده است؟

یادآوری می شود در این بررسی آراء 3 نفر اول انتخابات این حوزه (آقایان محمدباقرسعادت کاندیدای اصلاح طلبان و اعتدالیون، غلامرضا مختاری کاندیدای جبهه اصولگرایان و محمدرضا دهقانفرد به عنوان کاندیدای مستقل) در 6 بخش دشتستان مورد مداقه و بررسی قرار گرفته است. برهمین اساس، آقایان سعادت و مختاری به عنوان کاندیدای سازمان یافته سیاسی در یادداشت زیز محسوب و منظور شده اند.

بخش مرکزی، پیش قراوال میزان رای

بخش مرکزی دشتستان با 53.264 رای ماخوذه به عنوان پیشتاز و پیش قراول میزان رای در شهرستان بوده و همواره نقش تعیین کننده ای در انتخابات داشته است.

در این بخش غلامرضا مختاری به عنوان کاندیدای رسمی جبهه اصولگرایان با کسب 19 هزار و 245 رای (معادل 36 درصد)، محمدباقر سعادت به عنوان نامزد مورد تائید شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با کسب 17 هزار و 741 رای (معادل 33 درصد) و محمدرضا دهقانفرد بعنوان کاندیدای مستقل با 9 هزار و 485 رای (معادل 17 درصد) به ترتیب حائز بیشترین آراء شدند.

براین اساس، 69 درصد آراء بخش مرکزی دشتستان به دو نفر اول که کاندیدای سازمان یافته به لحاظ سیاسی بودند، اختصاص یافته است.

بخش سعدآباد و رقابت دو کاندیدای بالا

سعدآباد به عنوان دومین بخش پرجمعیت ترین دشتستان، با مجموع 17.420 رای مقام دوم آراء ماخوذه در مجلس دهم را کسب نمود.

در این بخش غلامرضا مختاری با کسب مجموع 5 هزار و 938 رای (معادل 34 درصد) توانست بیشترین آراء را کسب نماید. همچنین محمدباقر سعادت با 4 هزار و 880 رای (معادل 28 درصد) و محمدرضا دهقانفرد با 2 هزار و 357 رای (معادل 13 درصد) به ترتیب دوم و سوم شدند.

برهمین اساس معادل 62درصد آراء این بخش به افراد سازمان یافته بلحاظ سیاسی اختصاص یافته است.

تنها بخشی که کاندیداهای سیاسی اول نشدند

بخش آبپخش بعد از حوزه های مرکزی و سعدآباد با مجموع 11.250 رای در جایگاه سوم بیشترین آراء ماخوذه دشتستان قرار دارد. در این بخش محمدرضا دهقانفرد با کسب مجموع 7 هزار و 787 رای (معادل 69 درصد) موفق شد از دو رقیب جدی خود سبقت بگیرد.

همچنین غلامرضا مختاری با کسب مجموع یک هزار و 584 رای (معادل 14 درصد) و محمدباقر سعادت با کسب مجموع یک هزار و 430 رای (معادل 12 درصد) به ترتیب دوم و سوم شدند.

نکته قابل توجه اینکه در میان 6 بخش شهرستان دشتستان، آبپخش تنها بخشی است که اکثریت رای آن به مقوله منطقه گرایی اختصاص یافته است، طوری که دکتر محمدرضا دهقانفرد که اصالتا زاده روستای چهاربرج در این بخش می باشد، بیشترین اقبال را در زادگاهش داشته است.

برهمین اساس تنها معادل 26درصد آراء این بخش به کاندیدای سازمان یافته بلحاظ سیاسی اختصاص یافت.

بخش شبانکاره و تکرار رای بالای کاندیداهای سیاسی

در بخش شبانکاره مجموع آرای ریخته شده در معادل 10.472 رای می باشد و از این نظر رتبه چهارم را دز بخش های دشتستان دارد.

در این بخش به ترتیب محمدباقرسعادت با کسب مجموع 7 هزار و 434 رای (معادل 70 درصد)، محمدرضا دهقانفرد با کسب مجموع یک هزار و 416 رای (معادل 13 درصد) و بالاخره غلامرضا مختاری با کسب مجموع یک هزار و 245 رای (معادل 11 درصد) حائز بیشترین آراء شدند.

نکته قابل ذکر در خصوص بخش شبانکاره اینکه در انتخابات دوره قبل (مجلس نهم) اکثریت آراء به سمت دو رقیب اصلی یعنی جوانشیر کدخداپور نامزد جبهه اصلاح طلبان و حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد نامزد جبهه اصولگرایان بود.

طبق آراء ریخته شده در سبد نفرات اول و سوم از حوزه شبانکاره، معادل 81 درصد آراء این بخش به افراد سازمان یافته به لحاظ سیاسی اختصاص یافته است.

بخش بوشکان و پیشی گرفتن کاندیداهای سیاسی

در بخش بوشکان تعداد 7.294 رای به صندوق ها ریخته شد. در این بخش محمدباقر سعادت با پیشی گرفتن از دو رقیب خود توانست در مجموع با 3 هزار و 71 رای (معادل 42 درصد) بیشترین اقبال مردمی را داشته باشد.

غلامرضا مختاری هم با کسب 2 هزار و 643 رای (معادل 36 درصد) نفر دوم شد و بالاخره محمدرضا دهقانفرد با کسب 874 رای (معادل 11 درصد)، در جایگاه سوم قرار گرفت.

از این رو معادل 78 درصد آراء این بخش به افراد سازمان یافته بلحاظ سیاسی اختصاص یافته است.

تکرار نتیجه آراء سایر بخش ها در ارم

سرانجام در بخش ارم دشتستان مجموع آراء ریخته شده در شعب ثابت و سیار تعداد 6.631 رای بود. در این بخش محمدباقر سعادت با کسب 2 هزار و 358 رای (معادل 35 درصد)، ملک مرادی با کسب 2 هزار و 41 رای (معادل 30 درصد)، غلامرضا مختاری با کسب یک هزار و 399 رای (معادل 21 درصد) و محمدرضا دهقانفرد با کسب 514 رای (معادل 7 درصد) به ترتیب بیشترین آراء را بدست آورند.

نکته قابل ذکر درخصوص حوزه ارم اینکه تنها در این بخش شاهد رقابت جدی کاندیدایی دیگر در میان سه نفر اول انتخابات این دوره هستیم. آقای ملک مرادی اصالتا زاده بخش ارم می باشد که رای دوم بخش را داشت.

طبق آراء ریخته شده در سبد نفرات اول و سوم از حوزه ارم، معادل 56 درصد آراء این بخش به افراد سازمان یافته بلحاظ سیاسی اختصاص یافته است.

انتخابات در دشتستان به سمت حمایت های سیاسی پیش می رود؟

در بررسی اجمالی حوزه انتخابیه دشتستان، بخش مرکزی حائز بیشترین آراء ماخوذه می باشد. همچنین دو بخش شبانکاره و آبپخش به ترتیب حائز بیشترین و کمترین مشارکت آراء لیستی و انتخاب سیاسی به نسبت درصد آراء ماخوذه بوده اند.

همچنین بررسی بخش های 6 گانه شهرستان دشتستان به خوبی نشان می دهد بطور معناداری در میان نفر اول و دوم انتخابات این دوره، یک رقابت لیستی و سازمان یافته به لحاظ سیاسی با میانگین 62 درصد وجود داشته است.

در واقع درصد میانگین رای بر اساس لیستی و انتخاب سیاسی در دشتستان بیش از دو برابر میانگین شاخص توسعه سیاسی کشور در میان شهرستانها که سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی بدان اشاره نموده، می باشد. بطور حتم این نشان از رشد و ارتقای فرهنگ سیاسی در دشتستان دارد.

براساس این تحلیل، به روشنی استنباط می شود فاتح انتخابات در حوزه دشتستان کاندیدایی خواهد بود که حمایت رسمی مجامع سیاسی (مورد اقبال در نزد عامه مردم) از جمله شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و جبهه متحد اصولگرایان را در کنار اهداف و برنامه های موثر به دنبال خود داشته باشد.

 

خلیج فارس

نظرات


کد امنیتی رفرش