به شهر دوست داشتنی من خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : آیا کوشک اردشیر فرو خواهد ریخت؟ + تصاویر

آیا کوشک اردشیر فرو خواهد ریخت؟ + تصاویر

تاریخ ارسال پست:
چهارشنبه 05 آذر 1393
نظرات :
0
تعداد بازدید:
59

آثار و نشانه های گذشتگان معرف ذوق و نبوغ پیشینیان ما هستند. در قرآن كريم 7 آيه تحت عنوان "سيروا في الارض" و 7 آيه با عنوان "افلم يسيروا في الارض" در مورد سير و سياحت بيان شده است...

اتحادجنوب- سیده هدیه بیت سیاح: آثار و نشانه های گذشتگان معرف ذوق و نبوغ پیشینیان ما هستند. در قرآن كريم 7 آيه تحت عنوان "سيروا في الارض" و 7 آيه با عنوان "افلم يسيروا في الارض" در مورد سير و سياحت بيان شده است. که همگی بیانگر نقش مشاهده آثار گذشته در تربیت اخلاقی و تدبر و تعمق در احوال ایشان برای عبرت از گذشتگان است.
 این آثار امروزه در جوامع جدید نیز با اهداف رشد گردشگری و ایجاد هویت ملی در تمام دنیا حفظ و نگهداری می شوند و سالانه سازمان یونسکو مبالغی را برای نگهداری و حفاظت از آنها در نظر می گیرد.
استان بوشهر با دارا بودن بیش از سیصد اثر ثبتی ملی یکی از استان های حائز اهمیت از نظر مطالعات پیشینه این مرز و بوم است. در این بین بخش ارم شهرستان دشتستان مهم ترین بخش استان به لحاظ آثار فرهنگی و تاریخی با دارا بودن حجم بالایی از بناها، تپه ها و محوطه های باستانی به عنوان ارزشمندترین بخش استان به لحاظ تنوع آثار از دوره های مختلف از پیش از تاریخ تا حال حاضر است. یکی از مناطق بدیع و مهم بخش چه به لحاظ طبیعی و تاریخی دشت پشت پر  است که در 45 کیلومتری از مرکز بخش ارم از توابع دشتستان واقع شده است.
این دشت به خودی خود موزه ای باز جهت مطالعه است بنای آرامگاهی گور دختر از دوره هخامنشی، کوشک اردشیر و زندان سلیمان از بناهای شاخص دوره ساسانی و کاروانسرای پشت پر نیز یادگار دوره اسلامی منطقه می باشد.
 بنای کوشک که مانند همه بناهای همعصر خود از مصالح سنگ لاشه و ملات گچ ساخته شده دارای پلانی شبیه پلان قلعه اردشیر در فیروزآباد فارس است ورودی بنا را اتاقی چهارگوش تشکیل می دهد که دارای سقف گنبدی است و از جبهه شرقی بنا است.


راهروی با سقف طاقی که به سبک ماهرانه ای از سنگ لاشه و گچ ساخته شده و دارای تزیینات دندان موشی است اتاق ورودی را به مجموعه مرکزی که امروزه از آن دو اتاق در طرفین ورودی باقی مانده است متصل می کند متاسفانه به علت ریزش آوار کف بنا تا ارتفاع بسیار بالایی پر شده است و ورودی بسیار کوتاه شده است اتاق های اصلی کوشک که دارای سقف طاقی گهواره ای هستند به مرور زمان تزیینات خود را از دست داده و امروزه به علت عدم نگهداری مناسب در وضعیت اسف باری به سر می برند.
متاسفانه آسیب های وارده بر بنای کوشک اردشیر امروزه به صورت جدی خود را نمایان نموده است.
ورودی گنبد دار این اثر که سالهای گذشته سقف آن فرو ریخته، امروز در پایه های خود دارای ترکهای متعدد شده است و در وضعیت خطرناکی به سر می برد.
 دیوارهای داخلی نیز به مرور دارای ترکهای عمیقی شده اند و سقف بنا نیز در حال فرو ریختن است و همه این مسائل، اهمیت نظارت بیشتر مسئولین را می طلبد./ب


نظرات


کد امنیتی رفرش